PAGINA 5

Heel Roermond fietst

Met deze campagne zijn bezoekers aan de binnenstad van Roermond gestimuleerd om op de fiets te komen. Met een motivatiecampagne maakten zij kans op een e-bike of andere prijzen, veelal beschikbaar gesteld door de binnenstad ondernemers. De fietsende bezoekers ontvingen bij de fietsenstallingen of via een promoteam een flyer met hierop een wincode waarmee zij kans maakten op de prijzen. Deze campagne is in 2018 en in 2019 ingezet. Alleen al in de campagne in de herfst van 2019 zijn er 7.200 wincodes ingevuld en deden 1.730 personen mee aan de enquête.

302
158

Resultaat

302 Personen hebben de auto tijdens de actie laten staan en … personen blijven dit ook doen!

2 euro OV kaartje

Tijdens de tunnelafsluitingen op de A73 konden reizigers in 2019 in twee weekenden en op twee Topdagen (Duitse feestdag en brugdag) voor 2 euro met het OV reizen. Vanaf Weert, Venlo en Sittard – of een van de tussenliggende stations- konden zij met de Arriva-trein of -bus naar Roermond komen. 1.258 mensen kochten het ‘2 euro OV’ kaartje.

Resultaat

35 automijdingen op deze Topdagen

35

Fietszomer

Toen na de Corona lock-down een bezoek aan de binnenstad van Roermond in het voorjaar 2020 weer mogelijk werd, bleven er beperkingen in het Openbaar Vervoer bestaan (alleen noodzakelijke reizen) en leek afstand houden op de fiets in de stad moeilijk. Om te voorkomen dat mensen massaal in de auto zouden stappen lanceerden we in samenspraak met We are Roermond en de BIZ-binnenstad de Fietszomer.

We plaatsten extra fietsenstallingen om de fietser ruimte te geven en gelijktijdig benoemde de gemeente de binnenstad straten tot fietsstraatmet de auto te gast. Een communicatiecampagne verleidde bezoekers om de auto te laten staan en met de fiets naar de binnenstad te komen.

6.900

6.900 bezoekers maakten gebruik van de tijdelijke fietsenstallingen.

11%

11% is dankzij de campagne met de fiets gekomen i.p.v. met de auto.

2

2% blijft voortaan met de fiets komen.

Hartje stad?
Ga eens met het OV op pad

Met de campagne ‘Hartje stad? Ga eens met het OV op pad’ promoten we gedurende de zomermaanden van 2021 reizen met de bus en trein. Via een social media advertentiecampagne met daaraan een winactie bereikte we 24.389 personen. 888 bekeken de actie op onze website en 55 personen vulden de enquête in.